Inget papper efter 2020

Krönika under vinjetten "Medievärlden", publicerad i Dagens Nyheter 12 oktober 2005.

Jag brukar påstå att papperstidningen kommer att vara utkonkurrerad av nättidningen när jag går i pension år 2020.

Skeptikerna kontrar då med hur krångligt det är att läsa en tidningssida på en datorskärm. Hur svårt det är att ta betalt för tidningar på nätet och hur trångt det blir för alla annonser.

Tvivlarna inser inte att nätmediet med ytterligare femton år av utveckling inte kommer att se ut som i dag. Innehållet kommer att presenteras effektivare och videoinslagen blir många fler. Annonserna kommer att fungera på nya sätt.

De intressantaste idéerna om framtidens medier hittar man hos internetföretagen.

Yahoo har nyligen anställt Lloyd Braun, tidigare chef för tevebolaget ABC:s underhållningsgrupp. Hans uppdrag är att förse portalen med eget unikt innehåll - tidigare har Yahoo bara sammanställt och länkat vidare till andra.

Brauns första satsning hade premiär för två veckor sedan: "Kevin Sites in the Hot Zone".

Den kände krigskorrespondenten Kevin Sites reser under ett år runt till väpnade konflikter i världen. Han gör själv inslag i alla tänkbara former: text, bild, ljud, video och chatt med läsarna. De publiceras i tidsordning, som i en blogg. Kanske inte en konkurrent till nyhetsrapportering, men mer engagerande.

Sökmotorföretaget Google ansökte i förra veckan om att få förse San Francisco med gratis trådlöst internet med så kallad WiFi-teknik. En rimlig förklaring är att bolaget vill ta ett steg vidare med än mer precist riktade annonser.

Företagets stora intäkter kommer i dag främst från de små textannonser som visas när man söker eller tittar på internetsidor. Innehållet i annonserna styrs av den sökning man gör eller den sida man läser. Läsaren har genom sitt val av sökord eller artikel avslöjat något om sina intressen.

I ett trådlöst Google-nät är det en lätt match att veta var surfaren befinner sig. Då kan annonser för butiker i just den stadsdelen visas. Det betyder hårdare konkurrens om annonsintäkterna för lokaltidningarna. Men det betyder också att det kan bli intressantare att annonsera eftersom effektiviteten ökar.

Nils Öhman

Aktuella länkar (juli 2016):

http://www.kevinsitesreports.com/in-the-hot-zone/

http://sfgov.org/sfc/sanfranciscowifi